Användar- och auktionsvillkor för konsumenter - Budi AB
Dessa användar- och auktionsvillkor för konsumenter gäller mellan dig som konsument och Budi.
Dessa användar- och auktionsvillkor för konsumenter gäller mellan dig som konsument och Budi.
1.1. BUDI AB (org.nr: 559246-0421) med adress Linta Gårdsväg 5A, 168 74 Bromma (vidare kallat ”Budi”, ”vi”, ”våra”, ”oss”) äger och driver bland annat budi.se. Budi företräder och har förmedlingsuppdrag för privatpersoner och juridiska personer såsom företag, finansbolag och konkursbon. Budi säljer även från tid till annan i egen regi.
1.2. För att genomföra uppdrag tillhandahåller Budi flertalet tjänster genom sin webbplats www.budi.se (”Webbplatsen”). Vanligtvis sker uppdrag enligt följande: först görs en uppskattning av värdet på det objekt som ska säljas, därefter säljs objektet genom auktion till högstbjudande budgivare.
1.3. Dessa användar- och auktionsvillkor för konsumenter (”Villkoren”) gäller mellan dig som konsument (”Köparen”, ”Kunden” ”du”) och Budi. Genom att registrera ett användarkonto accepterar du Villkoren och åtar dig att följa dem i sin helhet.
1.4. Villkoren gäller utöver tvingande konsumentskyddande lagstiftning, exempelvis Konsumentköplagen (2022:260) och lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Vid motstridighet gäller alltid tvingande lag före Villkoren.
1.5. Om du registrerat dig som konsument men verkar och handlar som näringsidkare när du ingår avtal med Budi, så gäller inte dina konsumenträttigheter. För att kunna ingå avtal med Budi som näringsidkare måste du först acceptera våra användar- och auktionsvillkor för näringsidkare.
2.1. För att kunna ingå avtal med Budi och nyttja de tjänster som erbjuds på Webbplatsen måste du registrera ett användarkonto och vara inloggad. Att registrera ett användarkonto på Webbplatsen är kostnadsfritt. Registrering sker genom att du fyller i korrekta och fullständiga uppgifter. Registrering kan även ske med Bank-ID. Genom att registrera ett användarkonto samtycker du till ytterligare ID-kontroll för att Budi vid behov ska kunna verifiera din identitet. ID-kontroll kan även genomföras vid misstanke om brott. Du ansvarar för att uppgifter är riktiga och uppdaterade. Om uppgifter är felaktiga ska de omgående rättas genom ”Mina sidor” på Webbplatsen eller genom att kontakta Budi om det inte är möjligt att åtgärda felet på egen hand.
2.2. Du får inte registrera ett användarkonto på Webbplatsen om du är under 18 år, har blivit förordnad god man eller förvaltare, är försatt i personlig konkurs, på annat sätt saknar rättshandlingsförmåga eller blivit avstängd, temporärt eller permanent, från Webbplatsen.
2.3. Du är ansvarig för att endast du själv har tillgång till användarkontot. Alla handlingar, bud, köp och användning av våra tjänster genom ditt användarkonto är ditt ansvar. Om du misstänker att någon obehörig använder kontot ska du omedelbart meddela Budi så att vi kan vidta åtgärder. Budi kan när som helst tilldela nya inloggningsuppgifter om vi bedömer det nödvändigt, oavsett skäl.
2.4. Du kan när som helst avsluta ditt användarkonto genom att kontakta oss på hello@budi.se.
2.5. Om användarkontot avslutas enligt ovan gäller oavsett att du är bunden av Villkoren till dess att alla pågående förpliktelser fullgjorts. Detta innebär bland annat att pågående bud är bindande, att alla obetalda avgifter och köp måste betalas samt att avtal du ingått med Budi måste fullgöras även efter att användarkontot avslutats.
2.6. Vid registrering och under tiden som du har ett användarkonto, samt upp till tre år efter att användarkontot avslutats (förutsatt att inte Bokföringslagen (1999:1078) kräver längre bevarandeperiod, som längst upp till sju år), behandlar Budi personuppgifter. Detta görs för att vi ska kunna leverera våra tjänster. Du kan läsa mer om vår behandling av personuppgifter i vår Integritetspolicy.
3.1. På Webbplatsen tillhandahåller Budi flera tjänster, bland annat möjligheten att söka efter, granska och läsa om objekt samt köpa objekt på auktion genom budgivning. Till budgivningen finns ytterligare tjänster kopplade såsom maxbud, budmotor och betalning av objekt.
3.2. Budi kan även, under vissa förutsättningar som framgår av Villkoren, tillhandahålla tjänster såsom förvaring, hantering och upplåtelse av lagerplats för objekt vid försenad eller utebliven upphämtning eller efter överenskommelse.
3.3. Utöver de tjänster som beskrivs ovan kan Budi utveckla och erbjuda ytterligare tjänster i framtiden. Sådana tjänster kan vara förenade med avgifter. Aktuella avgifter för våra tjänster framgår alltid av Webbplatsen.
4.1. Objekt som finns till försäljning genom auktion på Webbplatsen återges i en objektsbeskrivning som upprättas för varje objekt.
4.2. Objektsbeskrivningen innehåller information för att du ska kunna bilda dig en uppfattning om objektets skick, bland annat en beskrivning av objektet, utropspris, pågående bud under aktiv auktion, vissa egenskaper, plats och tid för visning och undersökning av objektet, samt var och hur objektet kan hämtas efter fullgjort köp. Om frakt erbjuds framgår det av objektsbeskrivningen. Storleken på serviceavgiften framgår också när du är inloggad på Webbplatsen.
4.3. Objekt är begagnade, om inget annat framgår av objektsbeskrivningen.
4.4. Det är viktigt att du noggrant går igenom objektsbeskrivningen innan du deltar i budgivning. Observera att bilder kan avvika något från verkligheten, till exempel vad gäller färg, form eller storlek. Budi strävar efter att beskrivning och bilder ska ge en rättvisande bild av objektet, men mindre avvikelser kan förekomma.
4.5. Budi genomför normalt ingen besiktning av objekt som publiceras på Webbplatsen, såvida inget annat framgår av objektsbeskrivningen. Okända och/eller dolda fel kan därför förekomma. Detta påverkar dock inte dina rättigheter enligt tvingande konsumentlagstiftning.
4.6. Om ett objekt beskrivs som reparationsobjekt eller reservdelsobjekt kan det sakna delar eller ha fler fel än vad som framgår. Ett sådant objekt kan även vara i sådant skick att det inte går att använda för sitt ursprungliga ändamål. Som reparationsobjekt räknas även personbilar och lastbilar med ett försäljningspris under 30 000 kronor.
4.7. Objektsbeskrivningen kan komma att ändras på grund av nya omständigheter. Eventuella ändringar eller tillägg anslås på Webbplatsen. Om en ändring är väsentlig för objektets värde har Budi rätt att ta bort objektet från auktionen och eventuellt återföra objektet med ny objektsbeskrivning vid ett senare tillfälle.
4.8. Om en objektsbeskrivning finns på flera språk än svenska har den svenska versionen företräde, om inget annat anges.
5.1. Objekten på Webbplatsen säljs i det skick som de befinner sig i vid auktionstillfället.
5.2. Det är ditt ansvar att ta del av objektsbeskrivningen och tillgängliga bilder för att bedöma objektets skick. Om visning erbjuds uppmanas du att närvara och själv undersöka objektet.
5.3. Du bör utöva din undersökningsrätt innan du deltar i budgivning.
5.4. Om du väljer att inte undersöka objektet kan det påverka din möjlighet att senare åberopa fel som hade varit uppenbara vid en undersökning.
6.1. Du kan logga in och lägga bud på ett objekt på Webbplatsen från att auktionen startar tills att den stänger. För varje objekt anges ett klockslag då nedräkning till auktionsslut påbörjas. Om ett nytt bud läggs av en användare inom tre minuter från att nedräkningen påbörjats förlängs auktionen med ytterligare tre minuter. Först när budgivningen upphört helt i minst tre minuter avslutas auktionen.
6.2. Vid auktion är samtliga bud bindande. Det högsta budet som accepteras av Budi vinner budgivningen. Vid lika bud vinner det bud som registrerats först.
6.3. För vissa objekt finns ett lägsta pris, s.k. reservationspris. Du kan lägga ett bud som motsvarar det högsta belopp som du är villig att betala. Om reservationspriset inte uppnås kan Budi välja att sälja objekt för pris under reservationsprisnivån (efter dialog med säljaren), inte sälja objektet alls, påbörja förhandlingsperiod genom dialog med deltagande budgivare eller åter lägga ut det till försäljning på auktion. Om Budi påbörjar förhandlingsperiod fortsätter ditt bud att vara bindande i två (2) arbetsdagar efter auktionsavslut. Du förbinder dig att vara tillgänglig för Budis medarbetare under förhandlingsperioden. Bindningstiden för budet förlängs på nytt med två (2) arbetsdagar när nytt bud lagts under förhandlingsperioden.
6.4. Efter avslutad auktion uppkommer ett bindande köpeavtal först när Budi har godkänt det vinnande budet. Godkännande sker genom att faktura eller vinnarmail skickas till den vinnande budgivaren. Vanligtvis inom en arbetsdag.
6.5. Den som deltar i budgivning är skyldig att läsa sin e-post efter auktionsavslutet eftersom viktig information om godkänt vinnande bud eller förhandlingsperiod kan komma att meddelas kort därefter. I de fall du inte svarar eller annars är oanträffbar trots upprepade försök från Budi att komma i kontakt med dig gällande köpeavtalet gäller följande, betalar du inte i enlighet med Villkoren utgör detta ett väsentligt avtalsbrott och köpet kan komma att hävas. Budi är därefter inte längre bunden att sälja till dig och objektet kan exempelvis läggas ut på ny auktion. Din serviceavgift förfaller till betalning oavsett eftersom den rör nyttjande av den digitala budgivningstjänsten, vilket redan tillhandahållits och levererats till dig.
6.6. Information om objekt-ID, objektsbeskrivning, auktionsinformation, ledande bud, budnivå, tidpunkt för bud, vilken budgivare som lagt budet, tillämplig momssats samt serviceavgift framgår på Webbplatsen för respektive objekt.
6.7. Det är förbjudet att manipulera budgivning, exempelvis genom att lägga bud på dina egna objekt, att lägga bud utan avsikt att köpa objektet eller genom andra handlingar som kan vilseleda annan. Det är även förbjudet att försöka förmå någon annan att göra tidigare nämnda handlingar för din räkning. Sådant agerande kan medföra straffansvar enligt lag.
6.8. Budi förbehåller sig rätten att närsomhelst ta bort objekt från Webbplatsen, även under pågående budgivning.
7.1. Endast den som har det vinnande budet och som har mottagit vinnarmail och/eller faktura måste betala serviceavgift för nyttjande av budgivningstjänsten. Serviceavgiften framgår av objektsbeskrivningen och ska betalas även om köpet av objektet av någon anledning inte fullföljs, detta gäller även vid retur, med undantag för sådan situation som framgår av 10.10.
7.2. Betalning av både objekt och serviceavgift ska ske via de betalningsalternativ som anges på Webbplatsen. Budi kan av tekniska eller administrativa skäl neka vissa betalmedel.
7.3. Betalning ska ske på det datum som anges i fakturan (vilket tidigast ska vara det datum som objektet finns redo och tillgängligt för upphämtning).
7.4. Om betalning inte sker i tid skickas en betalningspåminnelse senast tre dagar efter förfallodatum. Avgift för skriftlig betalningspåminnelse och skriftligt kravbrev samt dröjsmålsränta kan tas ut enligt vad som följer av Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. och Räntelag (1975:635). Därutöver utgår förseningsavgift om 120 kr.
7.5. Om betalning inte sker trots påminnelse kan fordran överlämnas till inkasso i enlighet med lag.
7.6. Objekt som inte betalas inom sju dagar från auktionsslut, trots att förfallodatum har passerat och betalningspåminnelse skickats kan innebära ett väsentligt avtalsbrott vilket ger Budi rätt att häva avtalet och kräva skadestånd. Se vidare nedan.
På Webbplatsen visas budnivåer generellt sett utan moms. Innan bud slutligen lämnas, summeras objektets pris, serviceavgift och tillkommande moms i budrutan på Webbplatsen så att du ser det samlade beloppet som du ska betala om du vinner budgivningen.
9.1. För vissa objekt kan det finnas möjlighet att ansöka om finansiering hos någon av våra samarbetspartners som kreditgivare. Finansiering sker genom ett separat avtal mellan dig och samarbetspartnern.
9.2. Budi är inte kreditgivare och ansvarar inte för villkoren i eller fullgörandet av sådana avtal er emellan. Alla frågor om finansiering ska därför ställas direkt till samarbetspartnern.
9.3. Budi kan, i samband med budgivning eller köp, kräva att du visar att finansiering har beviljats (t.ex. genom lånelöfte) innan köpet bekräftas.
10.1. Tid och plats för upphämtning framgår av objektsbeskrivningen eller fakturan, om inte annat avtalats.
10.2. Kostnader för transport ingår inte i köpet. Du kan själv ordna med beställning av transport eller använda sådan transportlösning som Budi anvisar.
10.3. Du ombeds att hämta objektet direkt på utsatt tid och plats. Om du blir försenad ska Budi kontaktas snarast. Vid försenad upphämtning kan kostnader för förvaring eller hantering tas ut enligt vad som framgår av Webbplatsen eller objektsbeskrivningen.
10.4. Vid konkursutförsäljning kan Budi inte säkerställa tillgång till konkursboets lokaler efter utsatt tid för upphämtning, detta beror på att verksamheten upphör helt.
10.5. Vid upphämtning ska kvitto på betalning samt faktura/betalningsbekräftelse uppvisas. Utlämning sker först efter att full betalning registrerats hos Budi och utlämningskvitto signerats av säljare och köpare.
10.6. Du uppmanas att slutligt undersöka och godkänna objektet skick innan du kvitterar ut det.
10.7. Om du lämnar fullmakt till ett ombud (ex. en vän, kollega, anställd, transport- eller fraktbolag) för upphämtning av objekt, ansvarar du för att fullmakten omfattar rätt och skyldighet för ombudet att undersöka och godkänna att objektets skick stämmer överens med objektsbeskrivningen och eventuella tilläggsupplysningar, samt rätt att kvittera ut objektet.
10.8. Vid transport som du själv beställer, övergår risken för objektet när det lämnas ut till transportören. Om transport sker genom Budi eller transportör som Budi anvisar, övergår risken först när du har tagit emot objektet.
10.9. Transportskador ska omedelbart reklameras till transportören och meddelas Budi.
10.10. För digitala varor (t.ex. licenser, mjukvara) övergår risken när du har fått tillgång till varan, exempelvis via länk eller inloggning.
10.11. För tillståndspliktiga objekt (t.ex. skjutvapen, explosiva varor) ska giltiga tillstånd tillsammans med legitimation uppvisas före köp och vid upphämtning.
10.12. Om ett objekt ej har upphämtats senast tre månader från den dag du blivit meddelad om att objektet var klart för upphämtning och du därför anmanats att hämta objektet, har Budi enligt lag rätt att sälja objektet.
10.13. Budi får oaktat ovan sälja objektet:
10.14. Om ett objekt efter avslutad auktion inte kan lämnas ut på grund av stöld, juridiska hinder eller liknande omständigheter, är Budis ansvar begränsat till att återbetala det belopp du betalat för objektet, inklusive eventuell serviceavgift.
11.1. Budi ansvarar för att objektet stämmer överens med vad som avtalats, samt i övrigt uppfyller kraven i konsumentköplagen. Objektet ska överensstämma med den beskrivning som lämnats på Webbplatsen och ha de egenskaper som du med fog kunnat förvänta dig med hänsyn till pris, typ av vara, ålder, skick och andra omständigheter.
11.2. Eftersom många objekt som säljs via Webbplatsen är begagnade kan normalt slitage eller brister som är förenliga med varans ålder, pris och art inte anses utgöra fel.
11.3. Kända fel eller brister som framgår av objektsbeskrivningen, som rimligen borde upptäckts vid undersökning eller på annat sätt har godkänts av köparen eller dennes ombud, anses inte heller utgöra fel.
12.1. Om inget annat uttryckligen anges i objektsbeskrivningen lämnas ingen särskild garanti på objektet.
12.2. Som konsument kan du ha rätt att reklamera fel i en vara i enlighet med konsumentköplagen. Det är viktigt att dokumentera när du upptäcker fel eller brister eftersom du behöver kunna visa för Budi vad du vill reklamera.
12.3. Du har rätt att ångra ditt köp inom fjorton dagar från den dag du tagit emot varan, i enlighet med distansavtalslagen. För att utöva ångerrätten ska du meddela Budi inom denna tid och utan onödigt dröjsmål. Du har då rätt att få tillbaka vad du har betalat, inklusive leveranskostnad (dock inte extra kostnad för särskild leveransmetod som du själv valt). Du står själv för kostnaden för retur av objektet efter att ha ångrat ditt köp. Du kan returnera objektet till någon av Budis lokaler. Återbetalning sker till samma betalningsalternativ som du använde vid ditt köp och senast inom 14 dagar efter att du har kontaktat Budi och ångrat ett köp, dock inte innan objektet har tagits emot i retur i samma skick som när du mottog det. Du får inte modifiera, reparera, eller begå någon form av ingrepp på objektet. Objektet får heller inte ha skador som inte fanns då du fick det i din besittning.
12.4. Vid försäljning av objekt från konkursbo lämnas ingen möjlighet att nyttja ångerrätt, reklamationsrätt, returrätt eller liknande gentemot konkursboet eftersom verksamheten upphör och stänger ned.
12.5. Meddelande om ångrat köp skickas till hello@budi.se. Du kan använda det standardformulär som finns på Konsumentverkets webbplats konsumentverket.se.
12.6. Ångerrätten gäller inte för alla typer av varor, exempelvis för digitalt innehåll som levereras på elektronisk väg där leveransen påbörjats med ditt uttryckliga samtycke och du informerats om att ångerrätten då går förlorad (såsom serviceavgiften som utgår på varje vinnande bud).
12.7. Om reparation ska genomföras av reklamerat objekt, ska Budi godkänna denna åtgärd samt eventuella kostnadsförslag i förväg innan reparation får påbörjas. Du har ingen rätt till ersättning om reparationen påbörjas innan skriftligt godkännande har lämnats.
12.8. Om du nyttjar din ångerrätt vid köp av ett registrerat fordon sker ägarbytet av objektet till Budi, eller annan part, i samband med att det returnerade fordonet mottagits. För att Budi ska kunna genomföra ägarbytet och vidare försäljning av fordonet behöver du ge fullmakt till Budi för att vi ska kunna överföra ägarskapet till en ny ägare och hantera försäljningen på det sätt som vi anser vara lämpligt. Fullmaktsblanketten tillhandahålls av Budi och ska undertecknas av dig innan ägarbytet kan genomföras.
13.1. Allt material och innehåll på Webbplatsen, inklusive texter, bilder, databaser och varumärken, tillhör Budi eller våra licensgivare och är skyddat av upphovsrätt, databasskydd och i tillämpliga fall varumärkesskydd.
13.2. Det är inte tillåtet att kopiera, sprida, sälja eller på annat sätt använda materialet och innehållet utan skriftligt tillstånd från Budi.
13.3. Det är heller inte tillåtet att manuellt eller med automatiserade metoder (t.ex. så kallad web scraping) spara ned, bearbeta eller återanvända delar av Webbplatsens databaser utan föregående skriftligt tillstånd från Budi.
13.4. Intrång i Budis immateriella rättigheter kan medföra skadeståndsansvar och åtal i enlighet med gällande lag.
14.1. Budi strävar efter att Webbplatsen och våra tjänster ska vara tillgängliga utan avbrott, men vi kan inte garantera fullständig driftsäkerhet. Planerade underhållsarbeten, tekniska problem eller händelser utanför vår kontroll kan leda till avbrott, otillgänglighet eller dataförluster.
14.2. Vid tekniska avbrott eller otillgänglighet har Budi rätt att förlänga, avbryta eller starta om en auktion. Bud som lagts under en period då tjänsten varit felaktig eller otillgänglig kan även ogiltigförklaras.
14.3. Om ett avbrott medför att du inte kan fullfölja ett köp som annars skulle ha skett korrekt, ansvarar Budi för att felet avhjälps eller för att du inte blir bunden av bud som lagts under störningen.
15.1. Budi ansvarar för skador eller förluster som uppstår till följd av fel eller dröjsmål i enlighet med konsumentköplagen.
15.2. Budi ansvarar inte för indirekt skada eller följdskada, såsom utebliven vinst, produktionsbortfall eller dataförlust, utöver vad som följer av tvingande lag.
15.3. För tjänster som tillhandahålls utan kostnad utgår inget ansvar, i den mån detta är förenligt med tvingande lag.
15.4. Budi ansvarar inte för skador eller förluster som beror på tillfälliga tekniska störningar, kommunikationsproblem eller liknande, förutsatt att vi skyndsamt vidtar skäliga åtgärder för att avhjälpa felet.
15.5. Om ett objekt inte finns tillgängligt för upphämtning på utsatt tid (exempelvis vid stöld eller hinder på uppdragsgivarens sida) är Budis ansvar begränsat till återbetalning av det belopp du betalat för objektet samt eventuell serviceavgift.
15.6. Budi reserverar sig mot eventuella skrivfel på Webbplatsen.
16.1. Budi har rätt att häva ett köp eller säga upp avtalet med omedelbar verkan om du gör dig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott. Följande omständigheter anses alltid utgöra väsentligt avtalsbrott:
16.2. Vid hävning får Budi hålla inne leverans av objekt, sälja objektet på nytt på din risk och bekostnad samt kräva ersättning för obetalda fordringar och merkostnader som uppkommit till följd av avtalsbrottet. Om objektet säljs för ett lägre pris än ditt köpeavtal är du skyldig att ersätta mellanskillnaden.
16.3. Vid misstanke om penningtvätt, sanktionsbrott eller liknande får Budi omedelbart stänga av ditt användarkonto och häva pågående köp utan ersättningsskyldighet.
16.4. Om du inte infinner dig på utsatt tid för upphämtning av ett objekt som säljs av ett konkursbo kan Budi häva köpet direkt och istället sälja objektet till tredje part. Budi strävar efter att hålla löpande kontakt med dig i sådant fall.
Budi har rätt att anlita underleverantörer för utförande, utveckling, underhåll och tillhandahållande av Webbplatsen och våra tjänster. Anlitande av underleverantör påverkar inte Budis ansvar gentemot dig som konsument.
18.1. Budi har rätt att ändra dessa Villkor, tjänsterna och priserna för dessa samt innehållet på Webbplatsen. Vid ändringar i betydande omfattning informeras du via Webbplatsen eller e-post. Ändringar måste ske kontinuerligt för att möta krav på IT-säkerhet, skapa värdefullt innehåll för användarna och anpassa Webbplatsen, tjänsterna och priserna vid köp av dessa, till marknadens behov och efterfrågan.
18.2. Ändringar gäller omedelbart för nya köp och nya användare. För redan registrerade användare eller i händelse av att kostnadsfria tjänster du nyttjat istället blir avgiftsbelagda gäller ändringarna trettio dagar efter att de meddelats.
18.3. Om du inte accepterar ändringarna har du rätt att säga upp ditt användarkonto innan ändringarna träder i kraft.
18.4. Pågående transaktioner och avtal som ingåtts före ändringens ikraftträdande fullgörs enligt de villkor som gällde vid avtalets ingående.
19.1. Budi har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa Villkor till tredje man. Vid sådan händelse meddelas du via Webbplatsen eller e-post. En överlåtelse får aldrig medföra att dina rättigheter som konsument försämras.
19.2. Du har inte rätt att överlåta dina rättigheter eller skyldigheter enligt dessa Villkor utan Budis skriftliga samtycke.
20.1. Budi är befriat från ansvar för underlåtenhet att fullgöra sina åtaganden enligt dessa Villkor om fullgörandet väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständigheter utanför vår kontroll, såsom exempelvis arbetskonflikt, strejk, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, stöld, skada, pandemi, ändrade myndighetsbestämmelser eller myndighetsingripande.
20.2. Om fullgörandet förhindras enligt denna punkt har du rätt att häva köpet och få återbetalning för det du betalat.
21.1. Meddelanden från Budi till dig skickas till den e-postadress som senast registrerats på ditt användarkonto eller till den postadress du uppgett.
21.2. Meddelanden från dig till Budi ska ske på det sätt som framgår av Webbplatsen eller till de kontaktuppgifter som Budi tillhandahåller.
21.3. Ett e-postmeddelande anses ha kommit fram när det skickats, om inte felmeddelande mottagits. Ett meddelande som skickats med ordinarie post anses ha kommit fram senast tre dagar efter avsändandet. Detta påverkar inte din rätt att reklamera eller framföra klagomål på annat sätt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.
22.1. Budi är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som behandlas när du använder Webbplatsen eller våra tjänster. Behandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och vår Integritetspolicy, som finns tillgänglig på Webbplatsen.
22.2. Vi behandlar personuppgifter för att kunna fullgöra avtal med dig, uppfylla rättsliga skyldigheter samt, i förekommande fall, med stöd av samtycke eller berättigat intresse.
22.3. På Webbplatsen används cookies. Vid ditt första besök får du lämna ditt samtycke till användning av cookies. Samtycket kan när som helst ändras eller återkallas genom inställningar på Webbplatsen. Endast nödvändiga cookies används utan ditt samtycke.
23.1. Dessa Villkor regleras av svensk lag.
23.2. Tvist mellan dig och Budi ska i första hand lösas genom förhandling. Om vi inte kan enas kan du som konsument vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller till allmän domstol. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Tvist prövas av tingsrätt på din hemort, om inte annat följer av tvingande lag.
Vi har kontor, servicecenter och uppställningsplatser i hela Sverige för att kunna hjälpa dig snabbt – var du än befinner dig.