FAQ Support

HUR KAN VI HJÄLPA DIG?

Här kan du hitta svarar på dina frågor om Budi.
Sök här nedan eller bläddra bland kategorierna här nedan.

10 vanligaste frågorna och svar

Vi gör alltid ett enkelt funktionstest på alla objekt där vi är osäkra på funktionen om inget annat anges. För samtliga auktioner erbjuds också en visning, detta för att man själv ska kunna komma och titta och testa objekten för att undvika eventuella frågetecken. Tänk på att alla objekt säljs i befintligt skick och du som köpare har undersökningsplikt för att säkerställa att funktionen är ok.

Passar inte tiden för visning? Hör av dig till oss så försöker vi hitta en annan tid.

Fraktkostnaden varierar beroende på antal objekt, dess vikt samt transportsträcka. Hör av er till oss så ser vi vad vi kan lösa.

Observera att frakt inte alltid är möjlig - se artikel: Kan ni frakta mina inropade varor?

Alla auktioner med utlämningsplats från våra lager i Bromma, från Tjörn eller Skellefteå så kan vi ordna med frakt. För övriga auktioner behöver man själv hämta ut objekten eller använda smidiga tjänster som t.ex. Tiptapp eller Mooova.

Vill ni ha frakt eller att ett ombud hämtar ut era inrop så kontaka oss genom formuläret i det nedre högra hörnet. Välj Frakt i dropdown-listan och ange ID på ert/era objekt. Vi återkommer då med en betallänk där eventuell fraktkostnad inkluderas. Det går också bra att skicka oss ett mail.

Om det är några specifika objekt är det därför alltid bäst att höra av sig till oss innan auktionsavslutet för att kontrollera hantering och fraktkostnad. Vi försöker lösa det mesta.

Längst upp på "Mina sidor" finns möjligheten att byta lösenord. Skulle det vara aktuellt att byta e-postadress så kan ni höra av er till oss så hjälper vi er. Vi jobbar på att göra det lättare för er att själva hantera ert konto i framtiden.

När det står ex. moms tillkommer moms på det budade beloppet. När det står ink. moms tillkommer ingen moms på det budade beloppet.

Notera att på inropsavgiften tillkommer alltid moms.

Budmotorn är skapad för att underlätta budgivningen för dig som budgivare. 

Har du lagt ett maxbud som är högre än nuvarande bud så hjälper budmotorn dig att lägga bud åt dig genom att automatiskt lägga 50 kr (gällande budstege) över högsta motbud upp till ditt maxbud. Har ingen lagt ett högre motbud än det senaste budet så stannar budgivningen på den nivån. På så vis ser systemet till att ingen betalar mer än nödvändigt. 

I det fall flera budgivare har angett samma maxbud, är det den första personen som lagt sitt bud som kommer att leda budgivningen.

Exempel:
Budgivare 1 har lagt 300 kr och budgivare 2 är beredd att lägga 500 kr, som är budgivare 2:s maxbud. Är budgivare 1:s maxbud 300 kr så kommer därefter budgivare 2 att leda budgivningen på 350 kr. Om istället budgivare 1 har angett 600 kr som maxbud, så kommer budgivare 1 att leda på 550 kr.

Det går bra att en transportfirma eller privatperson hämtar dina produkter åt dig, så länge de har en kvittokopia på ditt köp eller uppger ditt användar ID och emailadress, samt att de hämtar produkterna inom den utsatta tiden för upphämtningen.

Skapa snabbt och smidigt ett konto här - det kostar inget! Välj om du vill registrera dig som Privatperson eller Företag och fyll därefter i uppgifterna som efterfrågas (t.ex. namn och epost).

När du är klar klickar du på knappen "Registrera mig" och du får då ett sms med ditt lösenord som du sedan enkelt kan byta ut på "Mina sidor".

Budi hjälper konkursförvaltare, leasingbolag, myndigheter och företag att avyttra och sälja alla olika typer av objekt. Men vi kan även hantera och sälja objekt från privatpersoner samt t.ex. dödsbon.

Hör av er idag så hjälper vi er att hitta den smidigaste lösningen utifrån just era förutsättningar.

Alla bud på Budi är bevakningsbud eller så kallade maxbud. Detta innebär att du har möjligheten att direkt lägga det högsta budet du är beredd att ge för ett specifikt objekt. Vår budmotor sköter sedan din budgivning automatiskt genom att lägga 50 kr över högsta motbud upp till ditt maxbud. Det gör att du inte behöver bevaka budgivningen varje gång någon lägger ett högre motbud än dig. 

Du kan alltid höja ditt nuvarande maxbud, skriv då bara in ett nytt maxbud så justeras detta direkt. Du kan även sänka ditt maxbud så länge sänkning ligger högre än det aktuella högsta budet.

FRAKT

Alla auktioner med utlämningsplats från våra lager i Bromma, från Tjörn eller Skellefteå så kan vi ordna med frakt. För övriga auktioner behöver man själv hämta ut objekten eller använda smidiga tjänster som t.ex. Tiptapp eller Mooova.

Vill ni ha frakt eller att ett ombud hämtar ut era inrop så kontaka oss genom formuläret i det nedre högra hörnet. Välj Frakt i dropdown-listan och ange ID på ert/era objekt. Vi återkommer då med en betallänk där eventuell fraktkostnad inkluderas. Det går också bra att skicka oss ett mail.

Om det är några specifika objekt är det därför alltid bäst att höra av sig till oss innan auktionsavslutet för att kontrollera hantering och fraktkostnad. Vi försöker lösa det mesta.

Fraktkostnaden varierar beroende på antal objekt, dess vikt samt transportsträcka. Hör av er till oss så ser vi vad vi kan lösa.

Observera att frakt inte alltid är möjlig - se artikel: Kan ni frakta mina inropade varor?

När ni hör av er och önskar frakt skickar vi er en betallänk där fraktkostnaden är tillagd. Så snart vi mottagit betalningen skickar vi ert paket.

Betalning

För betalning ges tre olika möjligheter. 

1. Betalning sker online via den betallänk som finns i vinnarmailet som skickas ut efter vunnen auktion. Via länken kan du på ett säkert sätt betala via Swish eller betalkort (VISA/Mastercard). 

2. Betalning sker på plats vid upphämtningen genom Swish/betalkort (VISA/Mastercard eller Amex). Notera att i vissa fall kan det krävas förskottsbetalning eller betalning online på plats, då ett kassasystem inte finns tillgänligt. 

3. I de fall frakt önskas (se avsnitt om frakt) så skickas en fraktförfrågan via vinnarmailet som Budi återkopplar på med en betallänk. När betalning är genomförd så bokas din frakt. 

auktionsinformationen för varje auktionsobjekt framgår vilka betalningssätt som accepteras för just den auktionen.

När det står ex. moms tillkommer moms på det budade beloppet. När det står ink. moms tillkommer ingen moms på det budade beloppet.

Notera att på inropsavgiften tillkommer alltid moms.

Alla objekt som säljs via oss måste vara till fullo betalda innan vi lämnar ifrån oss dessa. Vi accepterar därför enbart faktura på inköp av fordon. Äganderättsförbehåll föreligger alla auktionsföremål på budi.se

auktionsinformationen för varje auktionsobjekt framgår vilka betalningssätt som accepteras för just den auktionen.

Ånger och Returer

Alla bud är bindande. För mer information se våra auktionsvillkor.

Alla objekt säljs i befintligt skick och du som kund har undersökningsplikt. Eventuella fel som upptäcks när produkten undersökts av kunden vid visning eller vid utlämning ska reklameras omgående. I övrigt ansvarar Budi endast för fel som kunden skriftligen påtalar inom (14) dagar efter det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.

Budi gör en enklare kontroll av objekt där vi är osäkra på dess funktion. För samtliga auktioner erbjuds också en visning, detta för att man själv ska kunna komma och titta och testa objekten för att undvika eventuella frågetecken. Tänk på att alla objekt säljs i befintligt skick och du som köpare har undersökningsplikt för att säkerställa att funktionen är ok.

Dock finns det förstås alltid en risk vid köp av begagnade produkter och skulle det vara så att ett objekt inte fungerar som den ska så försöker vi alltid hitta en lösning. Hör av dig så hjälper vi dig.

Funktionstest av objekt

Vi gör alltid ett enkelt funktionstest på alla objekt där vi är osäkra på funktionen om inget annat anges. För samtliga auktioner erbjuds också en visning, detta för att man själv ska kunna komma och titta och testa objekten för att undvika eventuella frågetecken. Tänk på att alla objekt säljs i befintligt skick och du som köpare har undersökningsplikt för att säkerställa att funktionen är ok.

Passar inte tiden för visning? Hör av dig till oss så försöker vi hitta en annan tid.

Vi gör en enklare kontroll av produkter där vi är osäkra på dess funktion. För samtliga auktioner erbjuds också en visning, detta för att man själv ska kunna komma och titta och testa produkterna för att undvika eventuella frågetecken. Tänk på att alla produkter säljs i befintligt skick och du som köpare har undersökningsplikt för att säkerställa att funktionen är ok.

Dock finns det förstås alltid en risk vid köp av begagnade produkter och skulle det vara så att en produkt inte fungerar som den ska så försöker vi alltid hitta en lösning. Hör av dig så hjälper vi dig.

Budgivning

Budmotorn är skapad för att underlätta budgivningen för dig som budgivare. 

Har du lagt ett maxbud som är högre än nuvarande bud så hjälper budmotorn dig att lägga bud åt dig genom att automatiskt lägga 50 kr (gällande budstege) över högsta motbud upp till ditt maxbud. Har ingen lagt ett högre motbud än det senaste budet så stannar budgivningen på den nivån. På så vis ser systemet till att ingen betalar mer än nödvändigt. 

I det fall flera budgivare har angett samma maxbud, är det den första personen som lagt sitt bud som kommer att leda budgivningen.

Exempel:
Budgivare 1 har lagt 300 kr och budgivare 2 är beredd att lägga 500 kr, som är budgivare 2:s maxbud. Är budgivare 1:s maxbud 300 kr så kommer därefter budgivare 2 att leda budgivningen på 350 kr. Om istället budgivare 1 har angett 600 kr som maxbud, så kommer budgivare 1 att leda på 550 kr.

Alla bud på Budi är bevakningsbud eller så kallade maxbud. Detta innebär att du har möjligheten att direkt lägga det högsta budet du är beredd att ge för ett specifikt objekt. Vår budmotor sköter sedan din budgivning automatiskt genom att lägga 50 kr över högsta motbud upp till ditt maxbud. Det gör att du inte behöver bevaka budgivningen varje gång någon lägger ett högre motbud än dig. 

Du kan alltid höja ditt nuvarande maxbud, skriv då bara in ett nytt maxbud så justeras detta direkt. Du kan även sänka ditt maxbud så länge sänkning ligger högre än det aktuella högsta budet.

Reservationspriset sätts av uppdragsgivaren och är det lägsta accepterade beloppet för produkten.

Om du har vunnit en budgivning där reservationspriset inte uppnåtts så kommer du bli kontaktad efter budgivningen med en fråga om du kan tänka dig mötas på en högre nivå. Vi kan då föra en dialog med uppdragsgivaren för din räkning för att se om man kan komma överens om ett annat pris.

Så funkar det

Budi hjälper konkursförvaltare, leasingbolag, myndigheter och företag att avyttra och sälja alla olika typer av objekt. Men vi kan även hantera och sälja objekt från privatpersoner samt t.ex. dödsbon.

Hör av er idag så hjälper vi er att hitta den smidigaste lösningen utifrån just era förutsättningar.

När det står ex. moms tillkommer moms på det budade beloppet. När det står ink. moms tillkommer ingen moms på det budade beloppet.

Notera att på inropsavgiften tillkommer alltid moms.

Skapa snabbt och smidigt ett konto här - det kostar inget! Välj om du vill registrera dig som Privatperson eller Företag och fyll därefter i uppgifterna som efterfrågas (t.ex. namn och epost).

När du är klar klickar du på knappen "Registrera mig" och du får då ett sms med ditt lösenord som du sedan enkelt kan byta ut på "Mina sidor".

Uppdragsgivare/Samarbeten

Budi söker ständigt samarbetspartners över hela landet som kan göra vår tjänst ännu bättre. Värderingsmän, auktionsmäklare, tjänsteleverantörer m.fl. Kontakta oss idag.

På Budi säljs auktionsföremål från både privatpersoner, företag, myndigheter, banker och konkursgods. Gå till "Sälj via oss" så hittar du mer information.

Mina sidor - ditt konto

Om du är i en budgivningsprocess kan du välja mellan att ta emot notifiktationer kring budgivningen via mail när du har blivit överbjuden. På så sätt är det enkelt för dig att välja om du vill lägga ett högre bud. 

Om du önskar stänga av denna funktion kan du enkelt göra detta via "Mina sidor" och "Ändra min profil". Längst ner på sidan så väljer du att klicka i eller ur klickrutan med "Mail notifikationer". Därefter sparar du ändringarna för att uppdatera din profil. 

Klicka på "Mina sidor" uppe i det högra hörnet så hittar ni:

  • Pågående budgivningar
    Här visas en lista över budgivningar ni deltar i samt er nuvarande status: LederLeder inte eller Inget engagemang.
  • Favoriter
    För att favoritmarkera ett objekt, klicka på hjärtat. På mina sidor kan ni se samtliga favoritmarkerade objekt och ta bort oönskade objekt.
  • Vunna objekt
    Har ni vunnit en budgivning så hittar ni objekten under "vunna objekt".

Längst upp på "Mina sidor" finns möjligheten att byta lösenord. Skulle det vara aktuellt att byta e-postadress så kan ni höra av er till oss så hjälper vi er. Vi jobbar på att göra det lättare för er att själva hantera ert konto i framtiden.

Ja, du ändrar enkelt dina personuppgifter genom att klicka på "Mina sidor" uppe till höger på sidan och sedan knappen "Ändra min profil". Längst ner kan ni också bocka i om ni vill få en mail-notis när ni blivit överbjuden.

Upphämtning, utlämning, visning

I de fall utlämning sker på vårt lager i Bromma (Sthlm) eller på Tjörn (Gbg) så kan vi ofta hålla produkten och komma överens om en ny utlämningsdag. Om varan inte har hämtats ut på utsatt utlämningstid och ingen överenskommelse har skett om annan lösning, äger Budi rätten att sälja vidare produkten till andra intressenter. 

Generellt gäller de tider som anges för varje auktion. Hör av dig till oss om du har frågor gällande de utsatta tiderna. 

Det går bra att en transportfirma eller privatperson hämtar dina produkter åt dig, så länge de har en kvittokopia på ditt köp eller uppger ditt användar ID och emailadress, samt att de hämtar produkterna inom den utsatta tiden för upphämtningen.