1 KONKURSEN
1.1 Den 23 september 2025 försattes Truckmountedattenuator-Bolaget Sweden AB, org.nr 556898-1764 ("TMA" eller "Bolaget") i konkurs av Nyköpings tingsrätt och tingsrätten förordnade advokaten Anders Svensson Clark som konkursförvaltare (se Bilaga 1).
2 ANBUD, BEFINTLIGT SKICK, FRISKRIVNINGAR, M.M.
2.1 TMA:s konkursbo ("Konkursboet") infordrar härigenom anbud på hela eller delar av den verksamhet som TMA har bedrivit. Konkursboet har anlitat den av Sveriges Handelskamrar förordnade besiktningsmannen Stefan Baronowsky på Budi AB ("Budi") för att förteckna, inventera och värdera alla tillgångar. Om en verksamhetsöverlåtelse inte kan genomföras, kommer tillgångarna istället att auktioneras ut på försäljning via Budi vid ett senare tillfälle.
2.2 Tillgångarna överlåtes i befintligt skick och utan sedvanliga garantier från Konkursboet. Konkursboet friskriver sig således från felansvar m.m. Varje enskild köpare/budgivare uppmanas därför att genomföra en erforderlig besiktning av egendomen i syfte att klarlägga egendomens skick och att upptäcka eventuella fel och brister. Ett övertagande av egendom som omfattas av avtal avseende t.ex. hyra, leasing eller avbetalningsköp förutsätter godkännande av motparten i respektive avtal. Egendom som är föremål för leasing eller liknande finansiering kan behöva lösas.
2.3 Konkursboet lämnar inte några garantier avseende riktigheten och fullständigheten i detta anbudsunderlag eller i övrigt. Konkursboet friskriver sig således från allt ansvar för felaktigheter i detta anbudsunderlag. Konkursboet upprättar överlåtelseavtal baserat på dessa förutsättningar.
3 BUDINSTRUKTIONER
3.1 Anbud tas i första hand emot på hela rörelsen och i andra hand på delar av rörelsen och dess tillgångar. Bolagets fordringar och likvida medel ingår inte i rörelsen.
3.2 Intressenter uppmanas att lämna skriftliga anbud, exklusive mervärdesskatt, på hela rörelsen eller delar av rörelsen och dess tillgångar.
3.3 Alla bud ska vara fullt finansierade och kunna betalas omgående samt tydligt ange budgivarens namn och kontaktuppgifter.
3.4 Konkursboet förbehåller sig fri prövningsrätt av bud liksom rätt att sälja hela eller delar av rörelsen och dess tillgångar under tiden anbudsförfarandet pågår samt rätt att förlänga anbudstiden.
3.5 Vänligen skicka skriftliga bud till Anders Svensson Clark, advokat och konkursförvaltare, anders.svensson.clark@se.dlapiper.com, och Nova Parck, biträdande jurist, nova.parck@se.dlapiper.com, via e-post senast den 10 oktober 2025.
3.6 Vid frågor kring fordon och leasing/finansiering, vänligen kontakta Stefan Baronowsky (stefan.baronowsky@budi.se) på Budi.
4 KORT BAKGRUND
4.1 TMA har sitt säte i Nyköpings kommun och grundades 2012. Bolagets verksamhet består av TMA-skydd vid bärgnings- och servicearbeten på väg samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget agerar ofta som underleverantör i Trafikverkets bas-, underhålls och bropaketskontrakt. Bolaget är nischat på såväl permanent som temporär trafiksäkerhet, innefattande arbete med reparationer, montering av vägräcken, lagning efter trafikskador m.m.
4.2 Kärnverksamheten består av så kallade TMA-bilar och räckeslagningar i form av reparationer och nysättning med potential inom brounderhåll.
4.3 Bolagets geografiska upptagningsområden är Stockholm, Mälardalen och Östergötland. Bolaget har etableringar i Örebro, Stockholm och Nyköping. Bolagets personal och fordon flyttas mellan dessa områden beroende på var det är högst arbetsbelastning. Bolaget utför även en del arbete i mellersta och södra Sverige.
4.4 Information om TMA finns även på denna hemsida: DIN EXPERT PÅ VÄGSÄKERHET OCH VÄGARBETE.
4.5 TMA bedriver tillståndspliktig verksamhet i form av yrkesmässig trafik med godstransporter på väg. Yrkestrafiktillstånden beviljades den 4 januari 2018 med en trafikansvarig som har haft det huvudsakliga ansvaret för att driva och leda den yrkesmässiga trafiken. Ytterligare tre personer har ingått i prövningskretsen. En köpare av hela eller delar av rörelsen behöver således inneha erforderliga yrkestrafiktillstånd.
5 VISSA EKONOMISKA NYCKELTAL M.M.
5.1 I augusti 2024 förvärvades TMA av Nordic Roadways AB, org.nr 559306-2200, som är moderbolag. Bolaget har ungefär 50 anställda och 2024 hade TMA en omsättning på ungefär 130 miljoner kronor. Bolagets senaste årsredovisning bifogas som Bilaga 2. Bolagets senaste, icke reviderade, balans- och resultaträkning bifogas som Bilaga 3.
5.2 Den absoluta majoriteten av alla fordon är finansierade med leasing eller liknande finansiering. Konkursboet kan komma att lösa befintlig finansiering.
6 TILLGÅNGAR SOM UTBJUDES TILL FÖRSÄLJNING
6.1 Den verksamhet som TMA har bedrivit utbjudes till försäljning av Konkursboet. Bud infordras på hela eller delar av verksamheten. Sammanfattningsvis består tillgångarna som utbjudes till försäljning av följande.
(a) Fordon och maskiner; (b) Inventarier och verktyg; (c) Lager och reservdelar; och (d) Bolagets hemsida och övriga immateriella rättigheter.
6.2 Preliminär förteckning över registrerade fordon bifogas som Bilaga 4. Preliminär förteckning över inventarier och övrig lös egendom bifogas som Bilaga 5. Dessa förteckningar kan komma att uppdateras.
6.3 Överlåtelse av avtal, t.ex. kundavtal, leasingavtal och hyresavtal, är villkorat av samtycke från respektive motpart. Egendom som är föremål för leasing eller liknande finansiering kan behöva lösas.
7 PERSONAL
7.1 Enligt uppgift önskar större delen av TMA:s personal att medfölja vid en verksamhetsöverlåtelse. Återanställningsrätt gäller.
7.2 Vid konkursutbrottet var 58 personer anställda i TMA.
8 REGULATORISKA GODKÄNNANDEN
8.1 En överlåtelse av hela eller delar av verksamheten kan behöva föregås av anmälan till Inspektionen för strategiska produkter ("ISP") enligt lag (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar.
8.2 Varje enskild köpare/budgivare uppmanas därför att undersöka dessa regulatoriska krav och analysera om anmälan behöver inlämnas till ISP.