Allmänna villkor, auktion online för konsumenter

Allmänna villkor, auktion online för konsumenter

1. Bakgrund

1.1 Dessa allmänna villkor för köp via auktioner online (”Villkoren”) gäller när en konsument (”Kund”) gör ett köp via BUDIauction.com och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”). Avtal ingås mellan Kund och BUDI AB, org.nr 559246-0421  (”BUDI”). För att kunna köpa Auktionsföremål via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. Information om BUDI behandling av personuppgifter finns i vår integritetspolicy.

1.2 De föremål som säljs av BUDI via Webbplatsen (”Auktionsföremålen”) säljs av BUDI i eget namn men på uppdrag av en säljare som är en tredje part. I BUDI uppdrag ingår vanligtvis att värdera och upprätta en beskrivning av Auktionsföremålet vars innehåll framgår av punkten 3 i dessa Villkor (”Objektsbeskrivning”). Auktionsföremålen är vanligtvis begagnade och BUDI strävar efter att Objektsbeskrivningen ska vara så rättvisande som möjligt.

2. Budgivning och avgift för tjänsten

2.1 Auktionsföremålen säljs via auktion online på Webbplatsen. För att kunna delta i en auktion online på Webbplatsen måste Kunden registrera sig som medlem i enlighet med BUDI vid var tid gällande Auktions- och medlemsvillkor, se Webbplatsen och ovan. Utförlig information avseende BUDI budgivningstjänst och auktionsförfarandet återfinns i BUDI Auktions- och medlemsvillkor. Kund som väljer att delta i auktion på Webbplatsen ska följa BUDI vid var tid gällande regler och anvisningar.

2.2 Den budgivningstjänst som BUDI tillhandhåller har BUDI utvecklat. BUDI investerar vidare löpande tid och pengar i att utveckla budgivningstjänsten. Om Kunden använder BUDI budgivningstjänst och lämnar vinnande bud utgår en avgift för nyttjande av budgivningstjänsten. Avgiften för tjänsten avser att täcka BUDI kostnader samt medge överskott/vinst. Avgift för tjänsten ska betalas i enlighet med den prislista som anges på Webbplatsen. Avgift för tjänsten kan variera i storlek beroende på vilket Auktionsföremål det rör sig om. En Kund är skyldig att betala avgiften för tjänsten även om köpet av det aktuella Auktionsföremålet av någon anledning inte fullföljs av Kunden. Kund som inte vinner budgivningen av ett Auktionsföremål belastas inte med avgift. Gällande avgifter för tjänsten framgår på Webbplatsen. Betalning av avgiften för tjänsten genomförs i enlighet med punkten 5 nedan.

2.3 BUDI´s skyldighet att fullfölja köpet i enlighet med dessa Villkor uppkommer först sedan säljaren till Auktionsföremålet godkänt det vinnande budet och faktura avseende Auktionsföremålet skickats till Kund som lagt det vinnande budet eller BUDI annars bekräftat det vinnande budet, i enlighet med BUDI´s vid var tid gällande Auktions- och medlemsvillkor.

3. Objektsbeskrivning

3.1 Auktionsföremål som finns tillgängliga för försäljning på Webbplatsen återges i Objektsbeskrivningen, där följande information anges:

(a) grundläggande beskrivning av Auktionsföremålet och dess huvudsakliga egenskaper;

(b) vid vilken tid och plats Auktionsföremålet finns tillgängligt för eventuell visning;

(c) hur Auktionsföremålet kan levereras (om detta är tillämpligt) alternativt hur Auktionsföremålet kan lämnas ut eller ska hämtas; samt

(d) storleken på den avgift för tjänsten som är gällande på avgivet högsta bud.

3.2 Uppgifter i Objektsbeskrivning kan komma att ändras på grund av tillkommande omständigheter. Eventuella ändringar eller tillägg anslås eller meddelas vid auktionstillfället alternativt anges i Objektsbeskrivningen. I de fall en ändring kan anses vara väsentlig för Auktionsföremålets värde förbehåller sig BUDI rätten att ta bort Auktionsföremålet från auktionen och Webbplatsen samt rätten att eventuellt återföra Auktionsföremålet med ny Objektsbeskrivning. Om en Objektsbeskrivning har lämnats på olika språk, gäller den svenska versionen i första hand.

4. Visning och undersökningsplikt innan auktion

4.1 Tid och plats för eventuell visning av Auktionsföremål aviseras i Objektsbeskrivningen. Kunden får själv bilda sig en uppfattning om utbjudna Auktionsföremål vid visning på plats och sedan bjuda efter vad Kunden själv anser Auktionsföremålet vara värt. Vid det fall en visning av Auktionsföremålet inte är möjlig ska Kunden efter bästa förmåga bedöma Auktionsföremålet bl.a. genom att studera Objektsbeskrivningen, bilder av Auktionsföremålet samt vid behov konsultera med BUDI.

4.2 Auktionsföremålet säljs i befintligt skick. Fel och brister kan förekomma på utbjudna Auktionsföremål. BUDI rekommenderar därför att Kunden noggrant undersöker och bedömer Auktionsföremålets skick och beskaffenhet såväl före köpet samt så snart Kunden har mottagit Auktionsföremålet efter genomfört köp. Avbildning av ett Auktionsföremål i auktionsförteckningen eller Objektsbeskrivningen sker främst i identifieringssyfte och bör inte ensamt användas för avgörande av Auktionsföremålets utförande eller skick.

5. Avgifter och betalning

5.1 Vid budgivning och köp via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser och bud presenteras på Webbplatsen exklusive moms om inte annat uttryckligen anges. Vid köp via Webbplatsen tillkommer, utöver avgiften för tjänsten, för varje enskilt Auktionsföremål moms och andra förekommande lagstadgade avgifter på avgivet högsta bud, se Objektsbeskrivningen för mer information. Moms tillkommer även på avgiften för tjänsten.

5.2 Kunden kan betala på sätt som anges på Webbplatsen. Läs mer om våra betalsätt på Webbplatsen. BUDI har rätt att ta betalt av Kunden redan i samband med det vinnande budet. BUDI förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.

5.3 Fakturan förfaller sju (7) kalenderdagar efter auktionens sluttid. Om betalning inte gjorts inom sju (7) kalenderdagar efter auktionens sluttid har BUDI rätt att kräva att köpet fullgörs. Från förfallodatum debiterar en dröjsmålsränta motsvarande 1,5% per månad. Vid skriftlig betalningspåminnelse debiteras lagreglerad avgift. Uteblir betalning trots påminnelse kan inkassoprocess komma att ta vid, var lagreglerade inkassokostnader tillkommer. BUDI har i sådant fall även rätt att vid utebliven betalning häva köpet och erhålla ersättning för eventuell skada eller förlust, inklusive avgiften för tjänsten.

5.4 Om köpet hävs enligt punkten 5.3 ovan har BUDI rätten att, utan att först underrätta den vinnande Kunden, sälja om Auktionsföremålet till det utrops- och bevakningspris som BUDI finner lämpligt. Vid omförsäljning har BUDI rätt att från erhållna belopp tillgodogöra sig ersättning för fordringar samt kostnader för försäljning av Auktionsföremålet. Om försäljningspriset inte räcker till att täcka BUDI fordringar och kostnaden för omförsäljning ska Kunden betala mellanskillnaden.

5.5 Om Kunden befinner sig utanför Sverige skickas fakturan med tillkommande svensk moms. Momsen ska betalas till BUDI och återbetalas sedan till Kunden när exportdeklaration eller annan handling som styrker att Auktionsföremålet lämnat Sverige kommer BUDI tillhanda. För att återbetalningen av momsen ska kunna ske måste exporthandlingen vara BUDI tillhanda senast fjorton (14) dagar efter fakturadatum. Kunden ska även till BUDI insända fullständig bankinformation såsom IBAN konto, BIC/SWIFT kod samt bankens namn och adress. Kunden ansvarar för all tullhantering av Auktionsföremålet.

6. Avhämtning, undersökning och transport

6.1 Datum och tid för avhämtning av köpt Auktionsföremål anges på orderbekräftelsen, Objektsbeskrivningen eller den faktura som ställts till den vinnande Kunden. BUDI ansvarar inte för transport, och frakt ingår inte i ett köp av Auktionsföremålet. BUDI ska lämna Kunden meddelande om när Auktionsföremålet finns tillgängligt för avhämtning. Om inte annat särskilt överenskommits med Kunden ska avhämtning av Auktionsföremålet enligt denna punkt ske på den utlämningsdag som framgår av orderbekräftelsen eller Objektsbeskrivningen. För Auktionsföremål som inte avhämtats inom föreskriven tid har BUDI rätt att debitera en förvarings- och hanteringsavgift enligt vid var tid gällande prislista som framgår på Webbplatsen. BUDI kommer i så fall informera Kunden om detta innan. Om Kunden är förhindrad att hämta Auktionsföremålet på utsatt datum och tid måste Kunden kontakta BUDI enligt den kontaktinformation som angetts av BUDI.

6.2 Vid avhämtning av Auktionsföremålet ska kvitto på betalning och kopia av faktura eller betalningsbekräftelse medtas. Inropade Auktionsföremål får dock inte avhämtas innan full betalning kommit BUDI tillhanda.

6.3 Vid avhämtning av Auktionsföremålet bör Kunden undersöka Auktionsföremålet för att säkerställa att Auktionsföremålet inte är felaktigt. Kund som hämtar Auktionsföremål genom ombud eller transportföretag bör skriva under ett leveransgodkännande genom vilket ombudet eller transportföretaget ges mandat att för Kundens räkning undersöka och hämta Auktionsföremålet.

6.4 Om ett Auktionsföremål inte avhämtats på den utlämningsdag som framgår av orderbekräftelsen, fakturan eller Objektsbeskrivningen, har BUDI rätt att överföra Auktionsföremålet till ett av BUDI anlitat lagrings-/speditionsföretag, häva och omförsälja i enlighet med de villkor som framgår av punkt 5.3 och 5.4 ovan alternativt kassera Auktionsföremålet. Vid det fall Auktionsföremålet rör fast egendom har Kunden rätt till tillträde vid ett bestämt datum i enlighet med överenskommelse mellan fastighetsägaren och Kunden.

6.5 BUDI kan efter särskild överenskommelse med Kunden ordna transport av Auktionsföremål. Alla transporter, såväl inom som utom Sverige, sker då normalt med externt avtalad aktör (”Speditör”) och utförs i enlighet med Speditörens gällande regler och på dennes ansvar. Beslut om Speditör kan ske först efter fullgjord betalning. Kunden blir även fakturerad för specifika transportkostnader i enlighet med Speditörens vid var tid gällande prislista som anges på Webbplatsen.

6.6 BUDI tar ansvar för Auktionsföremål som skadas eller kommer bort när Auktionsföremål levereras till Kunden. Vid eventuella klagomål eller anspråk hänförliga till transporten, exempelvis om Auktionsföremålet har skadats under transporten, ska Kunden omedelbart meddela detta till Speditören och till BUDI enligt de kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen. I det fall BUDI åtar sig i enskilda fall att emballera och skicka köpta Auktionsföremål, sker detta för Kundens räkning och risken för varan övergår till Kunden när Kunden har mottagit varan. Vid det fall Kunden upptäcker eventuella fel med Auktionsföremålet ska Kunden omedelbart meddela BUDI detta i enlighet med nedan.

7. Riskövergång

7.1 Ansvaret för Auktionsföremålet övergår från BUDI till Kunden så snart Kunden avhämtat Auktionsföremålet eller, om Kunden har betalat för leverans av Auktionsobjektet, när Kunden har mottagit Auktionsföremålet.

7.2 BUDI ansvarar inte för kostnader, skada eller följdskada som drabbat Kunden då Auktionsföremålet inte kan utlämnas av BUDI på dagen för avhämtning på grund av att Auktionsföremålet efter avslutad auktion blivit stulet vid platsen för avhämtning. BUDI ansvarar inte heller för kostnader, skada eller följdskada som drabbat Kunden då Auktionsföremålet dragits tillbaka efter avslutad auktion, oavsett anledning för detta. Vid eventuell stöld av Auktionsföremålet eller då BUDI dragit tillbaka Auktionsföremålet efter avslutad auktion kommer BUDI att återbetala det belopp Kunden betalat för Auktionsföremålet till Kunden.

8. Ansvar för fel

8.1 Samtliga Auktionsföremål på Webbplatsen säljs i befintligt skick, det vill säga i det skick som Auktionsföremålet befinner sig i vid auktionstillfället. För fel i Auktionsföremålet som består i att Auktionsföremålet inte uppfyller avtalade egenskaper eller är i sämre skick än vad Kunden med fog har kunnat förutsätta ansvarar BUDI enligt nedanstående regler.

8.2 BUDI ansvarar inte för fel som uppkommer efter köpet. BUDI ansvarar inte heller för:

(a) fel som beror på att Auktionsföremålet utsatts för normalt slitage;

(b) fel, brister eller skador som framgår av auktionsförteckningen eller Objektsbeskrivningen;

(c) fel som Kunden med hänsyn till pris eller ålder kunnat förutsätta; eller

(d) fel som Kunden känner till eller borde känt till, exempelvis sådant som Kunden borde uppmärksammat genom att noga läsa igenom Objektsbeskrivningen och studera de bilder som bifogats Auktionsföremålet eller sådant som Kunden märkt eller borde märkt vid sin undersökning av Auktionsföremålet enligt punkten 4 eller punkten 6.3 ovan.

8.3 BUDI ansvarar vidare inte för fel om Auktionsföremålet säljs som ”reparationsobjekt”, även om Auktionsföremålet har mer omfattande eller andra fel än de som angivits. BUDI ansvarar inte för att beskrivningar av Auktionsföremålet i auktionsförteckningen eller Objektsbeskrivningen är uttömmande avseende skador, brister eller defekter.

8.4 Om Auktionsföremålet inte kan utlämnas efter avslutad auktion kommer BUDI att återbetala det belopp Kunden betalat för Auktionsföremålet till Kunden, samt även ersätta Kundens kostnader som är förenade med resa till platsen för avhämtning i enlighet med de vid var tid gällande ersättningsnivåer som framgår på Webbplatsen.

8.5 BUDI ansvarar inte för fel hos Auktionsföremål som sålts för Kronofogdemyndigheten, konkursförvaltare eller annan tvångsmässig försäljning såsom t.ex. på uppdrag av inkassoföretag, banker eller liknande.

9. Ångerrätt

9.1 Vid köp av ett Auktionsföremål på Webbplatsen gäller alltid fjorton (14) dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela BUDI detta inom fjorton (14) dagar från det att Kunden eller Kundens ombud hämtat eller tagit emot Auktionsföremålet (ångerfristen).

9.2 Ångerrätten gäller inte vid försäljning av Auktionsföremål som är fast egendom eller av andra varor som ångerrätten enligt lag inte gäller för, exempelvis livsmedel.

9.3 Om Kunden vill ångra köpet av Auktionsföremålet ska Kunden, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till BUDI via hello@budi.se. Kunden ska ange sitt användarid, namn, sin adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på Auktionsföremålet i meddelandet. Kunden kan istället välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se följande länk: Ångerblankett Konsumentverket).

9.4 Vid utövande av ångerrätten har Kunden möjlighet att återlämna Auktionsföremål som köpts på Webbplatsen till BUDI lokaler. Att återlämna ett objekt till BUDI lokaler är kostnadsfritt. Utförliga instruktioner för hur Kunden gör för att utöva sin returrätt finns på Webbplatsen. Om retur sker till BUDI lokaler ska Kunden ta med sig kvitto på betalning och kopia av faktura eller betalningsbekräftelse.

9.5 Om Kunden vid utövande av sin ångerrätt istället väljer att skicka tillbaka Auktionsföremålet betalar Kunden returfrakten och ansvarar för Auktionsföremålets skick efter det att Kunden har hämtat eller mottagit Auktionsföremålet samt under returfrakten. Auktionsföremålet ska skickas i retur inom fjorton (14) dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till BUDI. Auktionsföremålet ska skickas väl emballerad och i fint skick. Returer påbörjas alltid genom ett mail till hello@budi.se

9.6 När Kunden ångrar sitt köp betalar BUDI tillbaka det belopp som Kunden betalat för Auktionsföremålet, inklusive standard leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden valt något annat leveranssätt än den standardleverans genom exv. Speditör som BUDI erbjuder. Notera att avgiften för tjänsten inte återbetalas eftersom Kunden har samtyckt till att ångerrätten inte är tillämplig för den tjänst som avgiften tillämpas för i enlighet med BUDI vid var tid gällande Auktions- och medlemsvillkor. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har BUDI rätt att dra av en summa motsvarande Auktionsföremålets värdeminskning jämfört med Auktionsföremålets ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat Auktionsföremålet i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. BUDI betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom fjorton (14) dagar från och med det datum BUDI tog emot Kundens meddelande om utövande av ångerrätten. BUDI får dock vänta med återbetalningen tills BUDI tagit emot Auktionsföremålet eller Kunden har visat att Auktionsföremålet har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning. Det tillkommer under inga omständigheter några avgifter för Kunden i samband med återbetalningen.

10. Reklamationer

10.1 Kunden får inte åberopa att Auktionsföremålet är felaktig om Kunden inte inom nedan angivna tidsfrister lämnar BUDI meddelande om felet (reklamation).

10.2 Kunden har tre (3) års reklamationsrätt på Auktionsföremål inköpta på Webbplatsen. Reklamationsrätten täcker enbart varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Reklamation ska göras inom den tid som följer av gällande konsumentskyddslagstiftning.

10.3 BUDI rekommenderar att reklamationer görs enligt vad som anges på Webbplatsen. Ett skriftlig meddelande om reklamation ska innehålla objektnummer och fakturanummer, vilket Auktionsföremål reklamationen avser samt en beskrivning av hur felet yttrar sig. För undvikande av missförstånd utgör ett felaktigt angivet bud inget skäl till reklamation. BUDI förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig.

10.4 Vid fel i ett Auktionsföremål har BUDI rätt att efter eget val kompensera Kunden genom att

a) i första hand avhjälpa felet,

b) i andra hand utge skälig ersättning till Kunden i form av prisavdrag, eller

c) i tredje hand ersätta Kunden med en ersättningsvara.

10.5 BUDI står inte för reparationer som utförts av Kunden om denna inte i förväg godkänts av BUDI.

10.6 Om avhjälpande enligt punkten 10.4 inte sker inom skälig tid från det att reklamation avseende fel som BUDI ansvarar för framställts, dock senast inom trettio (30) dagar, har Kunden rätt att häva köpet och mot återlämnande av Auktionsföremålet erhålla det belopp Kunden betalat till BUDI vid köpet. Någon ytterligare ersättning har Kunden inte rätt till.

10.7 Om Kunden reklamerat och det inte föreligger något fel som BUDI ansvar för är BUDI berättigad till ersättning för sina kostnader.

10.8 De påföljder som följer enligt denna punkt 10 är exklusiva och de enda påföljderna Kunden har rätt till vid reklamation.

12. Ändringar av Villkoren

BUDI har rätt att ändra dessa Villkor genom att meddela Kunden eller genom införande av de ändrade Villkor på Webbplatsen. Ändringar i Villkoren gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med nytt besök på Webbplatsen där godkännandet sker elektroniskt), alternativt trettio (30) dagar efter att BUDI har informerat Kunden om ändringarna. BUDI rekommenderar att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

13. Force Majeure

Om BUDI fullgörande av sina åtaganden enligt Villkoren väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständighet som BUDI inte kunnat råda över, såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, stöld, ändrad myndighetsbestämmelse eller myndighetsingripande eller tredje man tillkommande bättre rätt, eller annan anledning som ligger utom BUDI kontroll, ska detta utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om BUDI fullgörande av Villkoren förhindras för längre tid än tre (3) månader av befrielsegrund enligt denna punkt, får Kunden häva köpet.

14. Tillämplig lag

14.1 Tvist rörande giltigheten, tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor och Webbplatsen i övrigt ska tolkas i enlighet med svensk lag och i första hand lösas genom förhandlingar mellan parterna. I de fall parterna inte når en överenskommelse, ska tvisten avgöras av svensk domstol.

14.2 BUDI följer beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du som Kund kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som nås via http://ec.europa.eu/consumers/odr/.